Overlast op vliegtuigen wordt elk jaar groter

Steeds vaker zijn de passagiers de oorzaak van overlast op een vliegtuig. Het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) registreerde het voorbije jaar 174 incidenten op vliegtuigen. En ook de Inspectie Leefomgeving en Transport kreeg dit jaar al 723 meldingen van agressieve en asociale passagiers. Dat zijn al evenveel meldingen als vorig jaar en het jaar is nog niet om. In de meeste gevallen gaat het om rokers, asociale passagiers of zatte passagiers.

Volgens een woordvoerder van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) doen deze problemen zich het vaakst voor op goedkopere ‘vakantievluchten’ van kleinere vliegtuigmaatschappijen, wat een ander publiek is dan bijvoorbeeld op ‘zakenvluchten’. Ook op zo’n zakenvlucht gaat het steeds vaker mis. Vliegtuigmaatschappijen proberen des te vaker budgetreizen aan te bieden én meer mensen op een vliegtuig te proppen.  Passagiers worden zo vaker met een andere categorie van de samenleving geconfronteerd, met als gevolg dat iedereen sneller last heeft van elkaar.

Het toenemende aantal horecazaken op Schiphol speelt ook een rol, aangezien de passagiers meer kansen krijgen om reeds voor hun vlucht al een (of meerdere) alcoholische drank(en) te nuttigen. Het personeel wordt vaak geconfronteerd met beledigingen en bedreigingen wanneer zij de passagiers op hun ongewenst gedrag wijzen.

Er kan geconcludeerd worden dat er zich in België elke dag wel een incident aan boord voordoet. Het DGLV is zich bewust van het feit dat het probleem steeds groter wordt en plant daarom in de loop van volgend jaar een probleemanalyse, die hopelijk helpt bij het treffen van de gepaste maatregelen. Er wordt een strengere aanpak gevraagd voor de passagiers die ongewenst gedrag vertonen, zoals reeds in de Verenigde Staten het geval is, waar de probleempassagiers een dag worden opgesloten.

Bron: express.be
Foto: NOS