Steeds meer agressie in de winkel… en op de sociale media

Uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Detailhandel Nederland naar gelegenheid van de Week van de Veiligheid blijkt dat 4 op de 10 Nederlandse handelaren agressie en geweld ervaren op de werkvloer.

Vooral de bezoeken van ontevreden klanten die verhaal komen halen in de winkel lijken op gevallen van agressie uit te draaien, ze liggen aan de oorzaak van maar liefst 36% van de genoteerde feiten. Minder eerlijke klanten die betrapt worden op diefstal en vervolgens agressief worden, zijn goed voor 34%. Producten die ontbreken in de schappen sluiten het lijstje af met 23% van de gevallen.

In Nederland blijkt ook babyvoeding vaak de oorzaak te zijn van agressie, tot het aftuigen van kassamedewerkers toe. Na diverse schandalen met melamine in China vertrouwen de Chinezen in China geproduceerd babypoeder niet meer. Eén merk echter, Nutricia, mét Nederlands etiket gaat er echter vlot en aan woekerprijzen over de toonbank. Handelaren kopen in Nederland dan ook massaal hele schappen leeg om deze naar China te exporteren. Maatregelen van de Nederlandse handelaren zoals inkoopbeperkingen enz. ten spijt, grijpen de Nederlandse consumenten nog steeds vaak naast het babypoeder, en gaan ze desnoods op de vuist met elkaar om het laatste pak te kopen.

Een nieuwe trend is dat klanten steeds vaker en niet zelden agressief verhaal halen op de sociale media. Vloggers in de winkel die personeel agressief benaderen en dit live op internet streamen, scheldtirades op Facebook of het blijvend treiteren van medewerkers via hun persoonlijke profielen. Ook zetten sommigen via sociale media aan tot baldadig gedrag in de winkel…

Blijvend investeren in de klantvriendelijke aanpak van klanten en in de training van medewerkers blijft dus nodig, zowel in de winkel als op de sociale media.

Bron: Blik op nieuws