Werkgevers mogen internetverkeer volgen van EHRM

Stelende werknemers vormen een probleem voor de bedrijven. Zo durven werknemers zich weleens bedienen uit de voorraden van het bedrijf, lijkt het verbruik van toiletpapier wel heel erg op te lopen of wordt er zonder scrupules in de kassa gegrabbeld. Minder tastbaar, maar daarom niet minder nefast, is de diefstal van tijd. Werknemers worden immers voor hun tijd vergoed, om deze nuttig te besteden ten dienste van de onderneming.

Wanneer het gaat om de bestede tijd van bedienden die voornamelijk met de computer hun taken verrichten, willen bedrijven graag het online-communicatieverkeer van hun werknemers volgen. Maar net zoals cameratoezicht op werknemers, bijvoorbeeld om de kassa in de gaten te houden, komt de bescherming van de privacy hier al snel om de hoek kijken. Zo kreeg Media Markt enkele jaren terug een verwittiging van het College Bescherming Persoonsgegevens, verborgen camera’s gebruiken om het personeel te controleren kon niet. Van het controleren van het internetgebruik van werknemers werd lang aangenomen dat dit op het gebied van privacy een brug te ver zou zijn, maar het EHRM oordeelde recent anders.

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens oordeelde het immers niet “onredelijk dat een werkgever wil nagaan of werknemers hun professionele taken volbrengen onder werktijd”. Een Roemeense werknemer had klacht ingediend tegen zijn werkgever. Die had hem ontslaan wegens chatten via zijn zakelijke Yahoo Messenger-account met familieleden tijdens werktijd. De Roemeen ontkende de aantijgingen en werd prompt geconfronteerd met een uitdraai van zijn gesprekken. Geen schending van zijn rechten oordeelde het Hof, het account was voor professioneel gebruik en niet privé. Bovendien bleven de contactpersonen anoniem in de transcripties.

ICT-advocaat Arnout Engelfriet stelde tegen RTL Nieuws dat privacy geen absoluut recht is. Werkgevers met goede redenen kunnen hun werknemers in de gaten houden, bij sterke aanwijzingen van fraude of diefstal. Volgens een recente analyse van een onlinebetalingsservice blijkt dat 37 procent van de online kledingaankopen tijdens de werkuren gebeuren, wellicht springen er dus wel meer werknemers losjes om met hun werkuren.

Bron: De Morgen